Linia kolejowa Konin – Turek nie powstanie, głównie z powodu ogromnych kosztów - trasa miała kosztować ponad 1 mld złotych. Właśnie podjęto oficjalną decyzję w tej sprawie. W zamian za nią województwo wielkopolskie “rozważy inne formy transportu publicznego dla Turku”.
Władze województwa wielkopolskiego właśnie poinformowały o tym, że nowa linia kolejowa Konin – Turek, która miała powstać w ramach programu Kolej Plus, nie będzie realizowana i nie powstanie. Wpływ na to mają przede wszystkim ogromne koszty tego zadania, które na etapie tworzenia dokumentacji projektowej
wzrosły z 660 mln do ponad 1,1 mld złotych. Swoje zrobiły także liczne
głosy protestu mieszkańców z terenów, przez które miała przebiegać nowa trasa.
Jak czytamy w informacji prasowej województwa, samorząd regionu wraz z PKP PLK oraz pozostałymi samorządami wchodzącymi w skład projektu podjęły wspólną decyzję o rezygnacji z tego projektu.
“Główną przyczyną, która miała wpływ na tę decyzję, był brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Strona samorządowa, jak również realizator programu, musiałaby zapewnić znacząco zwiększone środki w realizację inwestycji. Wzięto też pod uwagę to, że realizacja projektu w wybranym wariancie spotkała się z negatywnym stanowiskiem części samorządów z tego terenu, a także z protestami społecznymi” – napisało województwo.
– Samorząd Województwa Wielkopolskiego nieustannie zabiega o rozwój sieci kolejowej, a także kolejowego transportu zbiorowego na terenie regionu. Jednak budowa linii kolejowej Konin – Turek, po dokonaniu kolejnych analiz, okazała się nieracjonalna pod kątem niezbędnych nakładów finansowych. Rząd kosztów okazał się niewspółmierny do potencjalnych korzyści, a biorąc pod uwagę dodatkowo protesty społeczne, doszliśmy do wniosku, że należy rozważyć inne rozwiązania dotyczące transportu publicznego na tym terenie – mówi Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, cytowany w informacji prasowej.
Ostateczna decyzja o rezygnacji z budowy tej linii kolejowej nie dziwi, gdyż takie działania
były zapowiadane już od wielu miesięcy. W zamian za pociągi samorząd województwa ma uruchomić wojewódzkie autobusy dowożące pasażerów do pociągi Kolei Wielkopolskich w Koninie. Jak do tej pory jednak nie podano większych szczegółów tego rozwiązania. Aktualnie oczekujemy odpowiedzi na nasze pytania w tej sprawie.
Linia Konin – Turek będzie pierwszą inwestycją, która nie będzie realizowana
w ramach programu Kolej Plus. Poza nią w Wielkopolsce mają być realizowane 4 inne zadania, dotyczące przywrócenia połączeń kolejowych do Śremu, Międzychodu, Czarnkowa oraz Gostynia.
Nowa linia do Turku miała być ślepa, jednotorowa oraz zelektryfikowana. Na jej trasie zaplanowano siedem punktów obsługi pasażerskiej i cztery przystanki w ramach rezerwy terenowej. Szacunkowy czas przejazdu na trasie Turek – Poznań określony został na około 130 minut.